Tre verk som kombinerer drømmer, barndomsminner og barns rike forestillingsverden.
I Dreams of Our Future har komponist og vokalist Sofia Jernberg, i samarbeid med Ariadne Greif, bedt et bredt utvalg av skolebarn fra Oslo om å tegne, fortelle eller skrive om innholdet i drømmene sine. Dette materialet har Sofia så forvandlet til musikk. Under forestillingen er det barna selv som utgjør koret som fremfører drømme-sangene.
Den amerikanske samtidskomponisten og pianisten Cory Smythe har skrevet Circulate Susanna, som er inspirert av nostalgiske minner fra familiesammenkomster i et fordums Amerikas varme favn. Her forekom det gjerne spontane konsertopplevelser der Corys far lagde countrymelodier fra det ytre rom. Melodiene kom fra en fjern, fiktiv måne der underlige vesener ikke hadde blod som strømmet gjennom årene, men musikk. Smythes stykke er forankret i disse mystiske barndomsminnene.
Sopranen Ariadne Greif er viden kjent for sine tolkninger av vokal samtidsmusikk. I tillegg skriver hun selv verk som inkluderer både video, multimedia og ikke minst hennes uttrykksfulle stemme, som hun bruker i sitt fulle omfang. På Ultima 2022 framfører hun et helt nytt verk som leker med barndomsfantasier, barnelitteratur og abstraksjon.
Sofia Jernberg Dreams of Our Future (2022, WP)
Cory Smythe Circulate Susanna, utdrag (2018)
Ariadne Greif New work (2022, WP)
Dette samarbeidet mellom pan-amerikanske og skandinaviske samtidsmusikere og improvisatører har resultert i en helt spesiell koreografert konsertopplevelse.
Ide/konsept: Sofia Jernberg og Ariadne Grief
Regi/koreografi/ Scenografi/ kostyme: Ingrid Cecilie Bertran de Lis
Vokal: Sofia Jernberg
Sopran: Ariadne Greif
Fiolin: Anna Lindal
Bratsj: Bendik Foss
Piano: Cory Smythe
Perkusjon: Raymond Strid
Saksofon: Amalie Dahl, Espen Reinertsen
Trompet: Eivind Lønning
Gitar: Dan Lippel
Bass: Ole Morten Vågan
Koordinator for barnekoret: Esther GjermundnesKostyme for Ariadne Greif
Johnny Vendiola
https://operaen.no/forestillinger/arkiv/2022/ultima-dreams-of-our-future/
https://www.ultima.no/nb/sofia-jernbergariadne-greifcory-smythe-dreams-of-our-future
Manus: Tenyo Gogov
Regi: Georgi Karkelanov
Musikk: Frode Barth
Koreografi: Inger Cecilie Bertrán de Lis
Scenografi: Nemanja Cadjo
Premiere 10.10.2021
https://www.killerflight.eu/en/
https://www.facebook.com/Killerflightcomedy
Marispelet hadde stor suksess i 2019 med 2750 solgte billetter og et stort overskudd. 3 av 5 forestillinger var helt utsolgte og anmeldelsene var fantastiske.
Marispelet er et norsk historisk musikkspel på kanten av juvet, der publikum får oppleve den gripende kjærlighetshistorien om den viljesterke rikmannsdatteren Mari og fattiggutten Øystein.
Terningkast 6 : «Storslått og dramatisk Marispel -kjenn din besøkelsestid!!» – Radio Rjukan
http://www.radiorjukan.no/nyheter/3091/marispelepremieren-far-storskryt/
https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-oestafjells/201907/DKTE99072419/avspiller
http://player.vimeo.com/video/422417677
Familieforestillingen «Desember dans» tar utgangspunkt i alt som rommer julen, som glede, forventning men også savn.
Vi møter en familie og deres tradisjonelle jule forberedelser og deres store forventning til den store kvelden
-Selveste julaften.
Forestillingen er tilpasset Norsk Folkemuseum sitt julemarked og tradisjoner.
Ide/regi/koreografi: Inger Cecilie Bertrán de Lis
Dramaturgi og regi: Robert Skjærstad
Dansere: Stian Bergdølmo, Oda Bjørholm, Julie Dokken, Atle Hoff,Cathrine Smith, Jan Nicolai Wesnes
Scenografi og kostymer: Bertrán de Lis
Musikk: Igor Stravinsky
Lyddesigner: Vidar Løvstad
Produksjon: ICB Produksjoner i samproduksjon med Norsk Folkemuseum
Støttet av Norsk Folkemuseum og Eckbos legat
Medvirkende
Ide/regi/koreografi: Inger Cecilie Bertrán de Lis
Dramaturgi og regi: Robert Skjærstad
Dansere: Aurora Itland, Julie Schartum Dokken, Jan Nicolai Wesnes,Atle Hoff,Cathrine Smith,
Scenografi og kostymer: inger Cecilie Bertrán de Lis
Lysdesign: Tobias Leira
Musikk: Igor Stravinsky
Lyddesigner: Vidar Løvstad
Produksjon: ICB Produksjoner
Støttet av Oslo Kommune og Fond for utøvende kunstnere
En teaterforestilling med tegnspråk og tale.
Eventyret om Pinocchio ble skrevet av Carlo Collodi i 1883, men er fortsatt aktuelt den dag i dag. Pinocchio kommer til verden uten samvittighet – og noe må gå galt. Han lyver, er selvopptatt og oppfører seg uskikkelig, men blir avslørt hver gang. Vil han noen gang lære?
Regi: Mira Zuckermann,
Scenografi: John-Kristian Alsaker,
Koreografi: Inger Cecilie Bertrán de Lis
Foto: Caroline J. Roka
Teater Manu, Pinocchio
https://teatermanu.no/produksjoner/pinocchio
http://www.scenekunst.no/sak/tre-hedda-nominasjoner-til-teater-manu
En festforestilling i forbindelse med utdeling av Peer Gynt-prisen som i 2008 gikk til Snøhetta. Årets Peer Gynt ble hedret med en spektakulær forestilling der Peer Gynt-stevnets grunntanke; Kunsten i møte med det folkelige, står sentralt. Peer Gynt-prisen går til en person eller en institusjon som har markert seg på en positiv måte på det samfunnsnyttige plan, og som har gjort Norges navn kjent i utlandet.
Regi: Erik Ulfsby
Scenografi: Arne Nøst
Koreografi: Inger Cecilie Bertrán de Lis
En musikalsk forestilling med utgangspunkt i tematikken rundt ”De syv dødssynder”. Utveksling av tekster og tanker mellom
Bjørneboe og Brecht.
Tekst: Bertolt Brecht/Jens Bjørneboe
Regi: Kristin Kajander,
Musikk: Kurt Weill/Hanns Eisler
Musiker: Ole Henrik Giørtz
Skuespillere: Kristin Kajander og Robert Skjærstad
Koreografi: Inger Cecilie Bertrán de Lis
Norsk tegnspråkteater. En forestilling som tar opp arven etter Frankenstein. Hva skjer når vi jager etter det perfekte mennesket?
Hva skjer når vi eksperimenterer med vår egen ætt, får vi et bedre liv eller fører det oss ut i en ukjent tragedie?
Manusforfatter: Hilde Haualand
Regi: Lars Otterstedt
Scenografi: Con Mehlum
Koreografi: Inger Cecilie Bertrán de Lis
”Det er aller mest koreografen Bertran de Lis sitt arbeid som preger forestillingen”
”Koreografen Inger Cecilie Bertrán de Lis tilfører oppsetningen et fysisk språk som både erstatter og utfyller Ibsens tekst. Dansen fungerer så langt jeg kan se, ut ifra de bollywoodske, estetiske prinsippene om å visualisere de indre lengsler, drømmer og fantasier hos karakterene. Og de er det mange av i Erik Ulfbys oppsetning.”
-Klassekampen 27. mars 2006
Bollywood Ibsen, Fruen fra havet, mottok Heddaprisen som er Norges største teaterpris for «en glitrende eksotisk og fullstendig annerledes forestilling».
Forestillingen tar tak i Henrik Ibsens skuespill Fruen fra Havet, og blander det med elementer fra et av verdens største kulturuttrykk, nemlig den indiske Bollywoodfilmen. Resultatet har blitt forestillingen Fruen fra det indiske hav.
Regi: Erik Ulfsby,
Koreografi: Inger Cecilie Bertrán de Lis
Scenografi: Arne Nøst,
Bearbeiding:Erik Ulfsby
Foto: John Hughes
Mirasenteret.no – omtale
Annmeldelse Bollywood Ibsen Klaseskampen 2006
Hvite dager ( Limbo) av Margrethe Garpe
Oversatt av Lasse Dehle
Regi Lasse Dehle
Scenografi og kostymer : Anne Karine Skåtun
Koreografisk assistanse: I.Cecilie Bertrán de Lis
Stykket omhandlet seks kvinner fra forskjellige samfunnsklasser med et felles åk: Avhengighet av alkohol eller piller – eller begge deler<
Dette er en moderne og absurd oppsetning av Hamlet.
Regi: Harald Vallgårda
Musikk: Jørgen Rief, Kjetil Draugedalen og Trond Slåke
Konsept og manusbearbeiding: Brekke/Vallegårda
Scenografi: Klaus Henning Jager
Koreografi: Inger Cecilie Bertrán de Lis
Thomasevangeliet er en forestilling som er basert på det såkalte 5. evangelium, bestående av av 114 sitater av Jesus. Sitatene handler om erkjennelse og selvinnsikt, noe den kristne kirke fant opprørende og farlig.
Oppsetningen fikk Danse- og teatersentrums scenekunst pris for en helhetlig, gåtefull og visuell sterk forestilling.
Idé og regi: Lars Øyno
Musikk: Lars Pedersen
Koreografi: Inger Cecilie Bertrán de Lis
Scenografi: Thor Eriksen/Christina Lindgren
Grusomhetens teater – Thomasevangeliet
http://www.scenekunst.no/sak/saergen-og-virkningsfull-scenekunst/
https://arkiv.klassekampen.no/18268/article/item/null/poesien-til-makta
https://www.heddaprisen.no/vinnere/2005